2023-02-12

INFORMACJA O NARUSZENIU OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH

Szanowni Państwo,

 

Wójt Gminy Mokobody niniejszym powiadamia o naruszeniu ochrony danych osobowych dotyczących pracowników oraz osób korzystających z usług oferowanych przez Urząd Gminy Mokobody w ramach projektów realizowanych przy udziale Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego w Warszawie, zgodnie z poniższym zakresem informacji:

 

 Opis charakteru naruszenia:

 

W dniu 05.12.2022 r. Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego w Warszawie pismem CG-R-II.433.35.2017.BR poinformował, że w dniu 05.12.2022 r. doszło do incydentu bezpieczeństwa w infrastrukturze projektowej Węzła Regionalnego oraz w infrastrukturach kilku Partnerów, polegającego na potencjalnym zaszyfrowaniu serwerów i braku dostępu do systemów informatycznych wdrażanych w projektach EA/BW/ASI oraz serwerów FTP. W celu zapobiegnięcia eskalacji incydentu zarekomendował jak najszybsze wyłączenie serwerów fizycznych z Projektów „Rozwój elektronicznej administracji w samorządach województwa mazowieckiego wspomagającej niwelowanie dwudzielności potencjału województwa” (Projekt EA), „Przyspieszenie wzrostu konkurencyjności województwa mazowieckiego, przez budowanie społeczeństwa informacyjnego i gospodarki opartej na wiedzy poprzez stworzenie zintegrowanych baz wiedzy o Mazowszu” (Projekt BW) i „Regionalne partnerstwo samorządów Mazowsza dla aktywizacji społeczeństwa informacyjnego w zakresie e-administracji i geoinformacji” (Projekt ASI) oraz odłączenie zasilania na urządzeniu UTM. Zgodnie z wytycznymi Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego w Warszawie administrator niezwłocznie przeprowadził powyższe działania. W dniu 08.02.2023 r. administrator danych dokonał sprawdzenia serwerów, zgodnie z instrukcją przekazaną przez Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego w Warszawie. W wyniku dokonanej weryfikacji ustalono, że dane zostały zaszyfrowane, a ich odzyskanie nie jest możliwe. 

 

Działania podjęte przez administratora:

 

Naruszenie ochrony danych osobowych zostało zgłoszone do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych. 

 

Możliwe konsekwencje naruszenia:

 

Obecnie nie posiadamy żadnych sygnałów wykorzystaniu danych osobowych przez osoby nieuprawnione oraz aby na skutek ataku dane jakiejkolwiek osoby zostały wykorzystane w sposób sprzeczny z interesami tych osób, np. w celu uzyskania pożyczek, kredytów czy ubezpieczeń.

Na podstawie art. 34 RODO jesteśmy jednak zobowiązani do poinformowania Państwa o zidentyfikowanych, możliwych konsekwencjach naruszenia danych osobowych takich jak:

  • uzyskanie przez osoby trzecie (na szkodę osoby, której dane osobowe naruszono) kredytów w instytucjach pozabankowych - ponieważ wiele takich instytucji umożliwia uzyskanie pożyczki lub kredytu w łatwy i szybki sposób (np. przez Internet lub telefonicznie) bez konieczności okazywania dokumentu tożsamości;
  • uzyskanie przez osoby trzecie dostępu do korzystania ze świadczeń opieki zdrowotnej przysługujących osobie, której dane naruszono oraz do jej danych o stanie zdrowia, ponieważ często dostęp do systemów rejestracji pacjenta można uzyskać telefonicznie potwierdzając swoją tożsamość za pomocą numeru PESEL;
  • skorzystanie przez osoby trzecie z praw obywatelskich osoby, której dane naruszono (np.: do głosowania nad środkami budżetu obywatelskiego) - uniemożliwiałoby to właściwej osobie skorzystanie z przysługującego jej prawa;
  • podjęcie przez osoby trzecie próby wyłudzenia ubezpieczenia (lub środków z ubezpieczenia), co może spowodować dla osoby, której dane dotyczą, negatywne konsekwencje w postaci problemów związanych z próbą przypisania jej odpowiedzialności za dokonanie takiego czynu;
  • zarejestrowanie przedpłaconej karty telefonicznej (pre-paid), która może posłużyć do celów przestępczych;
  • próby zawarcia przez osoby trzecie umów cywilno-prawnych (np. najmu nieruchomości);
  • wykorzystanie danych przez osoby trzecie do ukrycia swojej tożsamości (np. przy otrzymywaniu mandatów).

 

Środki zastosowane lub proponowane przez administratora w celu zaradzenia naruszeniu:

 

Pomimo braku informacji o nieuprawnionym wykorzystaniu danych w celu zabezpieczenia się przed ewentualnymi negatywnymi skutkami zaistniałego naruszenia zalecamy, aby osoby, których dane osobowe mogły ulec naruszeniu, rozważyły podjęcie kroków minimalizujących ryzyko wystąpienia negatywnych konsekwencji i nieuprawnionego wykorzystania danych m.in. poprzez:

  • założenie konta w systemie informacji kredytowej i gospodarczej celem monitorowania swojej aktywności kredytowej (na rynku dostępne są systemy, instytucje i przedsiębiorstwa, które oferują usługi pozwalające na monitorowanie swojej aktywności kredytowej:
  • Biuro Informacji Kredytowej S.A. strona https://www.bik.pl,
  • Biuro Informacji Gospodarczej InfoMonitor S.A. strona https://big.pl,
  • Krajowy Rejestr Długów Biuro Informacji Gospodarczej S.A. strona https://krd.pl,
  • Serwis CHRONPESEL strona https://www.chronpesel.pl

W przypadku stwierdzenia jakichkolwiek nieprawidłowości – zgłoszenie tego faktu organom  ścigania oraz zachowanie ostrożności przy podawaniu danych osobowych innym osobom, zwłaszcza za pośrednictwem Internetu czy telefonu.

 

Gdzie możecie Państwo uzyskać więcej informacji:

 

W razie dodatkowych pytań lub wątpliwości prosimy o kontakt z Inspektorem Ochrony Danych: pod adresem korespondencyjnym: Urząd Gminy Mokobody, Pl. Chreptowicza 25, 08-124 Mokobody

Przepraszamy za wszelkie niedogodności, które budzą Państwa niepokój.

 

Przeczytaj o systemie i przetwarzanych w nim danych

Tożsamość administratora systemu
Administratorem Scentralizowanego Systemu Dostępu do Informacji Publicznej (SSDIP), który służy do udostępniania podmiotowych stron BIP jest Minister Cyfryzacji, mający siedzibę w Warszawie (00-583) przy Al. Ujazdowskich 1/3, który zapewnia jego rozwój i utrzymanie. Minister Cyfryzacji w ramach utrzymywania i udostępniania systemu SSDIP zapewnia bezpieczeństwo publikowanych danych, wymagane funkcjonalności oraz rejestrowanie i nadawanie uprawnień redaktorów BIP dla osób wskazanych we wnioskach podmiotów zainteresowanych utworzeniem własnych stron podmiotowych przy użyciu SSDIP zgodnie z art. 9 ust. 4 pkt 3 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429).
Minister Cyfryzacji, jako administrator systemu SSDIP jest jednocześnie administratorem danych osób wnioskujących o dostęp do SSDIP w celu utworzenia podmiotowych stron BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania.
Tożsamość administratora danych
Administratorem danych osobowych przetwarzanych w systemie SSDIP w zakresie osób wnioskujących o utworzenie podmiotowej strony BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania (redaktorów podmiotowych stron BIP) jest Minister Cyfryzacji.

Administratorami danych publikowanych na podmiotowych stronach BIP utworzonych w ramach SSDIP są podmioty, które daną stronę podmiotową BIP utworzyły. Podmioty te decydują o treści danych, w tym treści i zakresie danych osobowych publikowanych na podmiotowych stronach BIP, ich rozmieszczeniu, modyfikacji i usuwaniu.
Minister Cyfryzacji, jako Administrator systemu SSDIP w odniesieniu do materiałów publikowanych na podmiotowych stronach BIP jest podmiotem przetwarzającym. Może on ingerować w treść materiałów publikowanych na poszczególnych stronach podmiotowych BIP jedynie w przypadku, gdy właściwy podmiot, który daną stronę utworzył i nią zarządza utracił do niej dostęp lub z innych przyczyn utracił nad nią kontrolę.
Dane kontaktowe administratora systemu SSDIP
Z administratorem systemu SSDIP można się skontaktować poprzez adres email mc@mc.gov.pl, pisemnie na adres siedziby administratora, lub na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa.
Dane kontaktowe inspektora ochrony danych osobowych
Administrator systemu SSDIP wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani/Pan skontaktować poprzez email iod@mc.gov.pl lub listownie – na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa. Z inspektorem ochrony danych można się kontaktować wyłącznie w sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych osób składających wnioski o udostepnienie SSDIP, redaktorów poszczególnych stron BIP, oraz incydentów bezpieczeństwa.
W sprawach przetwarzania danych osobowych zawartych w treści materiałów publikowanych w ramach poszczególnych stron podmiotowych, należy się kontaktować z inspektorem ochrony danych podmiotu, którego strona BIP dotyczy, ich redaktorem lub kierownictwem podmiotu, który daną stronę podmiotowa BIP utworzył.
Cele przetwarzania i podstawa prawna przetwarzania
Celem przetwarzania danych publikowanych na stronach podmiotowych BIP przez poszczególne podmioty jest udostępnienie informacji publicznej wytworzonej w urzędzie i dotyczącej działalności urzędu. Podstawę prawną publikacji stanowi wypełnienie obowiązku prawnego, o którym mowa w art. 8 oraz art. 9 ust 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.
Celem udostępniania systemu SSDIP przez Ministra Cyfryzacji jest umożliwienie podmiotom zobowiązanym, o których mowa w art. 4 ust 1 i 2 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, utworzenia i prowadzenia własnych stron BIP (co wynika z art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ww. ustawy).
Odbiorcy danych lub kategorie odbiorców danych
Dane osobowe w zakresie imienia, nazwiska, nr telefonu, nr faksu dotyczące redaktorów podmiotowych stron BIP oraz dane osobowe publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na poszczególnych podmiotowych stronach BIP są danymi udostępnianymi publicznie bez żadnych ograniczeń, w tym Centralnemu Ośrodkowi Informatycznemu w Warszawie przy Alejach Jerozolimskich 132-136, któremu Ministerstwo Cyfryzacji powierzyło przetwarzanie danych przetwarzanych w ramach platformy SSDIP.
Okres przechowywania danych
Dane dotyczące osób wnioskujących o udostępnienie systemu SSDIP oraz dane osób wyznaczonych na redaktorów stron podmiotowych przechowywane są przez czas, w jakim osoby te pełniły swoje funkcje oraz przez okres wskazany w przepisach prawa po okresie, w którym osoby te przestały pełnić swoje funkcje.
Dane osobowe osób zawarte w materiałach publikowanych w ramach podmiotowych stron BIP przechowywane są przez okres ustalony przez osoby zarządzające treścią tych stron.
Prawa podmiotów danych
Osoby, których dane są przetwarzane w systemie głównym SSDIP, w tym osoby składające wnioski o przyznanie dostępu do SSDIP oraz osoby będące redaktorami podmiotowych stron BIP, mają prawo dostępu do swoich danych, prawo do sprzeciwu, prawo ograniczenia przetwarzania oraz prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, o którym mowa powyżej. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora systemu tj. Ministra Cyfryzacji lub wyznaczonego inspektora ochrony danych na adres iod@mc.gov.pl.
Osoby, których dane są publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na podmiotowych stronach BIP maja prawo dostępu do danych, prawo do sprzeciwu, prawo do ograniczenia przetwarzania, prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, w którym ich publikacja jest wymagana. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora danych podmiotu, którego dana strona BIP dotyczy, lub wyznaczonego przez niego inspektora ochrony danych.
Prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego
Osobom, których dane są przetwarzane w systemie SSDIP lub na podmiotowych stronach BIP publikowanych przez poszczególne podmioty przysługuje prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych tj. do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO) z siedzibą w Warszawie przy ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
Informacja o dobrowolności lub obowiązku podania danych
Przetwarzanie danych osobowych osób składających wnioski o dostęp do SSDIP oraz osób wyznaczonych do redakcji poszczególnych stron podmiotowych BIP jest niezbędne dla zapewnienia kontroli dostępu i wynika z przepisu prawa, tj. art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429) oraz § 15 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie Biuletynu Informacji Publicznej (Dz. U. Nr 10, poz. 68), w związku z art. 20a ustawy z dnia 17 lutego o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 700, 730, 848, 1590 i 2294) i przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2247).
Publikowanie danych osobowych na stronie systemu SSDIP oraz na podmiotowych stronach BIP jest dopuszczalne tylko wtedy, jeśli wynika z przepisów prawa, lub jeśli administrator danych uzyskał zgodę tych osób na ich publikację.



Zapoznałem się..